El-Scootern
 

Vår historie

El-Scootern AS startet etter en ide av Siv. Ing. Jarle Haarseth om å kunne tilby miljøvennlige og praktiske elektriske kjøretøy med minimale ulemper for brukerne, og uten å risikere å måtte betale for passeringer i bommene.

Ing. Haarseth har mangeårig erfaring i bilbransjen med arbeid hos Ferrari, Magneti Marelli, Lamborghini, samt egen bedrift med salg og service av italienske klassiske biler, La Scuderia, siden 2009.

Historien om Haarseths forhold til elscootere startet under tiden med Ferrari i Shanghai, Kina hvor det ble innført forbud mot bruk av motoriserte mopeder innenfor ringveien i 2006. Det ble i løpet av kort tid kun tillatt med bruk av mopeder som gikk på LPG og elektriske mopeder, og dermed kom det et enormt tilbud av disse på markedet. Siden Haarseth arbeidet 7 km unna boligen, og det var alltid vanskelig å finne taxi'er til å komme hjem på ettermiddagen, gikk han til innkjøp av en rimelig el-scooter med en liten motor på 350 W. Denne viste seg å gjør nytten sin og vel så det, så han ble interessert i å importere disse til Italia hvor det burde være et stort marked for disse. Det viste seg raskt at dette ikke var mulig siden det europeiske regelverket ikke tillot slike modeller innpass i EU, så planene ble skrinlagt.

Spol fram ca 10 år, og noen av de beste produsentene hadde begynt å lage el-scootere som nå oppfyller EU-reglene slik at det har blitt mulig å få dem typegodkjent her i Europa. Elektriske scootere begynte å komme inn på det Euroeiske markedet i løpet av 2016, og nå er dette i stor vekst da stadig strengere miljøkrav reduserer mulighetene for å bruke mopeder med bensinmotorer i stadig økende grad. I løpet av noen få år kommer de fleste landene i Europa til å innføre forbud mot bruk av mopeder med forbrenningsmotorer som er eldre enn 2012, og det er ikke umulig at det også blir totalforbud mot bruk av disse i enkelte byer. Denne utviklingen er allerede på gang, og når dette blir innørt i Europa kan vi anta at norske myndigheter vil følge opp med forbud like etterpå.

Med stadig større miljøfokus og krav om reduksjon av bruk av fossilt brensel, vi framtidens kjøretøy helt sikkert være elektrisk, og hva er da bedre enn en el-scooter som absolutt alle kan kjøre, som ikke bråker, og som er så og si vedlikeholdsfri? Ikke blir det varmere av at du bruker dem heller, og det kanskje viktigste argumentet for de fleste, er at du slipper å betale bompenger for å dra på jobb, skole eller bare for å bevege deg i nærmiljøet!